<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d14559582\x26blogName\x3d%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%9C+-+%D7%A7%D7%A6\x27%D7%A7%D7%A8++%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%99+2005\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kachkarjune05.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kachkarjune05.blogspot.com/\x26vt\x3d-7418007240580000897', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

הטיול | מאמרים | גלריה

Tuesday, July 19, 2005

ההיפודרום


בעיר הביזנטית, הצד הדתי היה מיוצג ע"י האיה סופיה, השלטון ע"י ארמון הקיסר ממנו לא נותר שריד. ההיפודרום ייצג את העם. הוא תפקד אלף שנה, כיום הוא משמש גן ציבורי. והכיל מקומות למאה אלף איש. שימש למרוצי סוסים וארועים שונים. במרכז ההיפודרום מוצבים אובליסק, עמוד נחשוני ועמוד של קונסטנטינוס השביעי. מהעמוד הנחשוני נותר רק חלק קטן. הוא היה עשוי ברונזה ובראשו טס עם נחשים מזהב.
עמוד קונסטנטינוס השביעי היה מצופה כולו ברונזה אך במסע הצלב הרביעי עברו כאן ובזזו הכל. הביזנטים בקשו מהצלבנים לעזור להם אך הם באו והשחיתו את העיר. מאז 1054 היה נתק בין הקתולים למזרחיים.
בתוך הגן ביתן מפואר עם ברזים וקישוטים מוזהבים. הוא ניתן לסולטן עבדול חמיד השני בשנת 1901 מאת הקיסר וילהלם השני. בתקרה רשומים שמותיהם של וילהלם והסולטן. [לאחר ביקורו כאן, המשיך הקיסר הגרמני לא"י ופגש שם את הרצל]
ההיפודרום, הידוע בכינויו כיכר סולטאן אחמד, היינו לב העיר העתיקה. העתיקות במרכז בכיכר והמבנים המסודרים בקו מסביב לכיכר הנם השרידים ההיסטוריים המרהיבים ביותר באיסטנבול.
בניית ההיפודרום החלה ב-203 במהלך שלטונו של ספטימו סוורוס מייד לאחר שהעיר נכבשה על ידי הרומאים. הבנייה הושלמה ב 11 למאי 330. מספר המושבים בהיפודרום 30,000 ב-40 שורות בצורת U ,אורך ההיפודרום 400 מטר ורוחבו 120 מטר, היה זה ההיפודרום השני בגודלו בעולם העתיק אחרי היפודרום קיקוס מקסימוס ברומא. מאחר והאדמה לא היתה מישורית הןגבה הצד המערבי של ההיפודרום באמצעות קיר תומך. לבאים לכיכר מכיוון חוף ים מרמרה מתגלה פאר הקירות המכונים 'ספנדון'. מלבד תחרויות ספורט נערכו בהיפודרום גם מהומות, אירועי בידור ציבוריים, הופעות ציבוריות של בני המלוכה, טקסי חתונה ובזרים. בתקופה הביזנטינית למקום היו 3 תפקידים: פעילויות ספורט, זירה פוליטית ומוזיאון פתוח בה הציגו השליטים הביזנטיונים העשירים.
דיקיליטש (אובלסק)- עמוד האבן
נבנה במאה ה-15 לפני הספירה- לפני 3,500 שנה. הוא נבנה בהוראת פרעה להאדרת ניצחונו . קיימים אובליסקים דומים במצרים ובהרבה ערים גדולות באירופה. ב-390 לפני הספירה השליט הביזנטיוני, תאודוסיוס הראשון, הביא את העמוד ממקדש אמון שבאזור לוקסור במצרים. אף על פי שבממוצע כל מאה שנה תוקפת את איסטנבול רעידת אדמה ברמה של 6.5 העמוד נשאר יציב ועומד לאורך 1,600 השנים שחלפו מבלי שניזוק כלל. העמוד עשוי מגרנית ורודה ומשקלו כ 300 טון ועליו חקוקים הירוגליפים הנראים כחדשים. אע"פ שאורכו המקורי היה 32.5 מטר, 40% מחלקו התחתון נחתך למטרות הובלה . גובהו כיום 20 מטר.
על גבי כל אחד מצידי העמוד הלוגרפיות מצריות המספרות אודות גבורתו של פרעה. בקצה העליון, חרוטים האל עמון ופרעה שלובי ידיים. הנץ בעל השם הורוס הנראה בתחתית מסמל את תחילתו של הטקסט. מספר דמויות אנושיות שהיו חרוטות נהרסו וכן מספר אותיות תחתיהן נחתכו מהמרכז. הסיבה לכך שבסיס העמוד אינו ישר היא ברונזה באורך 4 מטר המצויה מתחתיו. הוא עומד על בסיס שיש עם תבליט מימי קונסטנטינוס המתאר אותו. השיש בלוי יותר מהגרניט למרות שהוא צעיר ממנו באלפיים שנה.
עמוד הסרפנטין
העמוד השני הוותיק בהיפודרום משנת 479 לפני הספירה שהובא ממקדש אפולון מדלפי שביוון על ידי קונסטנטין ב-326. עמוד זה מסמל את ניצחון היונים על הפרסים בפלטאה וצורתו המקורית הכילה שלל זהב ענק בקוטר של 2 מטר שהושב על ראשיהם של 3 נחשים שלובים זה בזה .לפני שהובא לאיסטנבול אבד השלל וראשיהם של הנחשים שוברו באמצעות אבנים בתקופת העותמנים. אחד הראשים מוצג במוזאון הארכיאולוגיה באיסטנבול והשני במוזאון הבריטי בלונדון. הגובה המקורי של העמוד היה 6.5 מטר וכיום הוא 5 מטר.
עמוד קונסטנטין
העמוד האחרון שנבנה על ידי קונסטנטין ה-5 שנודע בשם פורפירוג'נטוס , על שם סבו, בסילאוס. העמוד ממוקם בדיוק במרכז כיכר ההיפודרום. נבנה במאה ה-10, גובהו 32 מטר ובעת בנייתו כוסה בקישוטי נחושת ופליז, אולם קישוטים אלו הוסרו במהלך פלישת הלטינים בתחילת המאה ה-13 ומהנחושת והפליז עוצבו מטבעות. העמוד נפגם קשות ברעידת אדמה שארעה ב-1894 ושוקם לאחרונה.
המזרקה הגרמנית או מזרקת הקיסר וילהלם
נבנתה ב-1898. השליט הגרמני שהתרשם מהכנסת האורחים אותה חווה במהלך ביקורו השני באיסטנבול, בנה את המזרקה האלגנטית הזו בגרמניה. לאחר מכן נשלחה המזרקה לאיסטנבול ברכבת
סיכמה, רבקה כהן.
ערך, צביקה שורצמן

0 Comments:

Post a Comment

<< Home