<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d14559582\x26blogName\x3d%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%9C+-+%D7%A7%D7%A6\x27%D7%A7%D7%A8++%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%99+2005\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kachkarjune05.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kachkarjune05.blogspot.com/\x26vt\x3d-7418007240580000897', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

הטיול | מאמרים | גלריה

Tuesday, July 19, 2005

שייט במיצר הבוספורוס

הבוספורוס מקשר בין הים השחור לבין ים השיש ומהווה גבול טבעי בין אירופה לאסיה. איסטנבול משתרעת על שתי גדותיו -האירופית והאסיאתית.השייט על הבוספורוס נותן לנו תמונה של שתי הגדות. המעבורת משייטת בזיגזגים בין התחנות שלחופי המיצר עד הים השחור. אורכו כ- 30 ק"מ, עומק מרבי – 120 מ', במקום הרדוד ביותר – 30 מ', ובממוצע 60 מ' עומק. במקום הצר ביותר, רחבו 600 מ'. במקום זה בנוי גשר פאתח, ליד מבצר רומלי שבנה מחמט הכובש במאה ה -15 להגנה על המיצר אך שימושו הצבאי נמשך רק שנה. לאחר מכן המבצר שימש כבית כלא.
היציאה לשייט היא ממזח אמינונו ממזרח לגשר גאלאטה, במקום המצויין בשם 'Bogaz Hatti'. השייט לכל כוון נמשך כשעתיים. במשך היום יוצאות שלוש מעבורות ב 10:30,12:30 וב 14:30
משני צדי המיצר גבעות די תלולות, בתים בנויים מקו המים ולמעלה. עם עליית מפלס הימים, הבתים הנמוכים סובלים מהצפות. הבתים במעלה הגבעות, הצופים על המיצר, הם יקרים מאד ולהם גנים סביב.

משמעות השם "בוספורוס" – מקום חציית הפרה. לפי האגדה, זאוס התאהב באשה אחרת והרה כעסה. זאוס הפך את המאהבת לפרה אך זה לא סיפק את הרה והיא שלחה זבוב טורדני שעקץ את הפרה באחוריה והיא ברחה אל הצד המזרחי של המיצר.
הקטע הראשון של השייט מגיע עד לגשר הבוספורוס.מיד עם היציאה לשייט נראה על החוף האירופאי את מפרץ קרן הזהב ואת גשר גאלאטה. העיר העתיקה פרושה לפנינו על המבנים הבולטים כמו הטופקאפי. בגדה האסיאנית נראה את הפרבר היוקרתי אוסקודאר - וילות יוקרתיות ויאכטות עוגנות לידן. נראה גם את קסרקטין סלימייה, אשר נבנה במאה ה19 - כמחנה צבאי ובמלחמת קרים שימשכבית חולים. פלורנס נייטינגייל שנלוותה לצבא הבריטי במלחמהזו, טיפלה כאן בפצועים - באחד המגדלים של הקסרקטין נמצאמוזיאון לזכרה. נראה גם את מסגד המחרימיה והמסגד החדש.
ארמונות על שפת הבוספורוס: בגדה האירופית נמצא ארמון דולמאבחצ'ה במזח בשיקטש. עוצרת המעבורת ורבים יורדים ממנה כדי לבקר בארמון דולמאבחצ'ה ובמוזיאון הימי. היורדים מהמעבורת יכולים - בהתאם ללוח הזמנים - לעלות למעבורת לאחר הביקור ולהמשיך בשייט. ארמון דולומבחצ'ה נבנה ב - 1856 והוא מצועצע ביותר. אתאטורק מת שם ויש בארמון המון שעונים, כלם מצביעים על שעת מותו ב 09:05 בתאריך 10.11.38.
ארמון צ'יראהאן שנבנה בשנת 1863 בהוראת השולטן עבדול עזיז,שתכנן לעבור אליו מארמון הדולמבאחצ'ה אך נפטר לפני סיום הבניה. הארמון עמד בשיממונו שנים רבות - כיום משמש הארמון כבית מלון מרשת קמפינסקי, המנהלת מלונות יוקרה בעולם. מאחורי הארמון אפשר לראות את פארק יילדיז ואת הביתן בפסגתו.
לפני גשר הבוספורוס אפשר לראות בצד האירופי את רובע אורטוקיי הגדוש מסעדות, בארים וחנויות.
לפני גשר בוספורוס השני, נראה את הכפר קונצ'גונקוק ועל ידו משטח לבנבן - אלו הן מצבות השיש של בית הקברות היהודי העתיק. לאחר שנעבור את הגשר התלוי נראה בצד האסייני את ארמון בילרביי שצבעו לבן בוהק.
בנקודה הצרה ביותר במיצר. נראים שני מבצרים. בצד האסייני את המבצר האנטולי שנבנה בשנת 1393 במטרה למנוע מספינות אספקה לנסות ולהתקרב לעיר (אז קונסטנטינופול) מכיוון הים השחור. בצד האירופאי נמצא מבצר רומלי אשר נבנה על ידי מחמט השני בשנת 1452 כדי לנתק את קו האספקה לעיר הנצורה (אז קונסטנטינופול).
אחרי המעבר מתחת לגשר השני נראה על הגדה האסיינית את העיירה קנליצ'ה על בתיה הלבנים ובגדה האירופית נראה עיירות מוקפות יערות וחופי רחצה - עיירות לנופש קייצי בנות כמאה וחמישים שנה.
כאן מסתיים השייט שלנו את הדרך חזרה נעשה עם האוטובוס שכבר מחכה לנו.
בים השחור ובים מרמרה יש עושר גדול של דגה ובעקבות זאת, מעבר להקות דגים במיצרים שביניהם. אניות דיג פעילות בכל האזור, כולל בקרן הזהב, בו יש מעט סירקולציה והזיהום כבד.
במיצרים תנועה רבה של אניות – 50,000 כלי שייט בשנה. יש חשש כבד מתאונה למיכלית נפט, זה עלול להיות אסון לעיר שבה 15 מיליון תושבים וכן לדגה. יש הרבה נפט בים השחור וכל המדינות סביב הים חייבות להעביר את סחורותיהן במיצרים. תורכיה דורשת אישור אך לא תשלום על המעבר.
גילו כמות גדולה של נפט באזור הים הכספי, אך עמוק מאד. כדי לא להעביר עוד נפט דרך הבוספורוס, חפרו והניחו צינור תת-קרקעי לים התיכון בדרום מזרח תורכיה.
בשנת 1204 היה מסע הצלב הרביעי. אנשי גנואה עזרו לקונסטנטינופול נגד הצלבנים ובתמורה קבלו זכויות יתר בנמל וכן רובע בעיר. גרו שם גם יהודים. זהו רובע גלטה, או פרה (פ סגולה).
כאמור, מצד מערב קונסטנטינופול היתה מוגנת ע"י חומה שנחשבה לחזקה ביותר בעולם העתיק. הביזנטים מתחו שרשרת פלדה עם מצופים וסגרו את קרן הזהב מצד הים.העותמאנים כתשו את החומה בפגזים במשקל 600 ק"ג, מתוך תותחים שמשקלם 18 טון. (כמה מהתותחים מונחים לאורך הטיילת.) המצור נמשך ששה שבועות ומחמט כמעט התייאש. מאה אלף עותמאנים צרו על עיר ובה 7000 לוחמים. חייל אחד הגה רעיון לגרור ספינות ביבשה אל מצפון לקרן הזהב דרך הגבעות ואז להוריד אותם למים. כך הם גררו אותם עד מעבר לשרשרת שסגרה את קרן הזהב, ירדו למים עם הספינות ומלאו אותן בחיילים וכך פרצו את הגנת העיר.

סיכמה, רבקה כהן.
ערך, צביקה שורצמן
חזרה לסיור


כנסיית איה סופיה והמנזר הכחול - שייט על הבוספרוס
כפי שצולם ע"י Canopus Archives.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home